Skip to main content
OneTouch

Hrana i dijabetes

Kako hrana utječe na šećer u krvi1

Hrana ima izravan učinak na glukozu u krvi. Određena hrana podiže razinu glukoze u krvi više od ostale. Važan dio upravljanja dijabetesom jest znati što i koliko jesti, te slijediti plan prehrane koji odgovara Vašem životnom stilu dok istodobno pomaže u kontroli glukoze u krvi. Tri glavne hranjive tvari u namirnicama jesu ugljikohidrati, bjelančevine i masti.

Ugljikohidrati

Ugljikohidrati su škrob, šećer i vlakna u hrani poput žitarica, voća, povrća, mliječnih proizvoda i slatkiša. Oni podižu razinu glukoze u krvi brže i više od ostalih hranjivih tvari: bjelančevina i masti. Poznavanje namirnica koje sadrže ugljikohidrate i količine ugljikohidrata u obrocima pomaže pri regulaciji glukoze u krvi. Odabir ugljikohidrata iz izvora kao što su povrće, voće i cjelovite žitarice (bogate vlaknima) ima prednost pred onima iz izvora koji sadrže dodatne masti, šećer i sol.

Bjelančevine

Bjelančevine su važan dio uravnotežene prehrane i smanjuju osjećaj gladi. One ne podižu izravno razinu glukoze kao ugljikohidrati. No ipak, da biste spriječili dobivanje na težini, pazite na veličinu porcija s bjelančevinama. Kod osoba s dijabetesom tipa 2, bjelančevine dovode do bržeg djelovanja inzulina pa možda nije dobro liječiti nizak šećer u krvi proteinskim shakeovima ili mješavinama. Uzimanje 15 grama ugljikohidrata s brzim djelovanjem koji sadrže glukozu, poput soka, drugih zaslađenih napitaka, gela od glukoze ili tableta, preferirani je način liječenja niskog šećera u krvi.

Masti

Masti su obavezan dio uravnotežene prehrane, posebice zdrave masnoće kao što su masne ribe, orašasti plodovi i sjemenke. One ne podižu razinu glukoze u krvi, ali su bogate kalorijama i mogu prouzročiti debljanje.

Nastojte uključiti sve tri vrste hranjivih sastojaka kako biste uravnotežili obroke.

Grafikoni zdrave hrane

Dijetetičar ili edukator za dijabetes mogu pomoći u razvoju plana prehrane koji odgovara Vama i Vašem načinu života.

Ovo su neke smjernice za zdravu prehranu:

Zdrava prehrana za osobu s dijabetesom, zdrava je prehrana i za cijelu obitelj.

  1. Uživajte u redovitim obrocima uz odgovarajuću veličinu porcija. Vaš zdravstveni djelatnik može Vas podučiti o zdravoj prehrani i određivanju odgovarajućih porcija.
  2. Jedite raznolike namirnice u svakom obroku uključujući zdrave masnoće, nemasno meso ili bjelančevine, cjelovite žitarice i mliječne proizvode s niskim udjelom masti u odgovarajućim veličinama porcija.
  3. Izaberite hranu bogatu vlaknima kao što su voće, povrće i cjelovite žitarice (mekinje, tjestenina od cjelovitog zrna pšenice, smeđa riža) što je češće moguće.
  4. Istražite alternative mesu kao što su leća, grah ili tofu.
  5. Birajte napitke bez kalorija kao što su nezaslađeni čaj, kava ili voda.
  6. Odaberite zamjene za šećer.
  7. Odaberite hranu s manje soli.

Vizualizacija veličine porcije: sve je u Vašim rukama

Odabir namirnica i količina ovise o razini glukoze u krvi. Ako jedete više nego što trebate, razina glukoze u krvi će narasti. Dobar osjećaj za kontrolu porcija vrlo je važna vještina u upravljanju dijabetesom. Na sreću, već imate potreban alat: svoje ruke.

Kanadsko udruženje za dijabetes3 savjetuje da upotrijebite ovaj vodič kroz porcije:

Određivanje veličine porcija hrane

Kupovina zdrave hrane

Prije kupovine:

  • Planirajte svoje obroke za određeno razdoblje (npr. nekoliko dana ili tjedan) i uključite različite namirnice iz svih skupina.
  • Napravite popis za kupovinu prema svom planu prehrane.

U trgovini:

 

  • Ponesite popis i držite ga se.
  • Nikada ne kupujte gladni jer to često dovodi do impulzivne kupovine manje zdravih namirnica.
  • Kupujte uz zidove (vanjske rubove) trgovine kao što je dio s voćem i povrćem: to je mjesto na kojem se nalazi „prava hrana”, umjesto one prerađene
  • Izbjegavajte slatka pića, slatkiše i čipseve.
  • Provjeravajte deklaracije kako biste napravili zdraviji odabir.

 

1 Američka dijabetička asocijacija. (ADA) Standards of Medical Care in Diabetes–2018. Diabetes Care 2018; 41, dodatak 1. Online pristup 6. svibnja 2018. @ http://care.diabetesjournals.org/content/diacare/suppl/2017/12/08/41.Supplement_1.DC1/DC_41_S1_Combined.pdf

3 Canadian Diabetes Association (CDA) Portion Guide: Your hands can be very useful in estimation of portions. Online pristup 25. svibnja 2018. @ https://www.diabetes.ca/diabetes-and-you/healthy-living-resources/diet-nutrition/portion-guide

CO/LFS/0416/0039(1)a