Skip to main content
OneTouch

Hrana i dijabetes

Kako hrana utječe na šećer u krvi

Ugljikohidrati

Ugljikohidrati najviše utječu na razinu glukoze u krvi. A doziranje inzulina uglavnom ovisi o prehrani, posebice ugljikohidratima. Poznavanje namirnica koje sadrže ugljikohidrate i količine ugljikohidrata u obrocima pomaže pri regulaciji glukoze u krvi. U svakom obroku trebali bi se nalaziti ugljikohidrati. Trebalo bi dati prednost ugljikohidratima iz izvora kao što su povrće, voće i cjelovite žitarice pred onima izvorima koji sadrže dodatne masti, šećer i sol.

Bjelančevine

Bjelančevine su važan dio uravnotežene prehrane i smanjuju osjećaj gladi. One ne podižu glukozu u krvi kao ugljikohidrati. No ipak, da biste spriječili dobivanje na težini, pazite na veličinu porcija s bjelančevinama. Kod osoba s dijabetesom tipa 2, bjelančevine dovode do bržeg djelovanja inzulina pa možda nije dobro liječiti nizak šećer u krvi proteinskim shakeovima ili mješavinama.

Masti

Masti su obavezan dio uravnotežene prehrane, posebice zdrave masnoće kao što su maslinovo ulje i masne ribe.

Pet skupina namirnica

Neki ljudi vjeruju da dijagnosticirani dijabetes znači i oproštaj od dobre hrane. To nije tako. Ako imate dijabetes to ne znači da više ne možete uživati u dobroj hrani ili da trebate odustati od omiljenih jela.

Život s dijabetesom znači redovito jesti zdrave obroke iz sljedećih pet skupina namirnica:

  1. žitarica i škroba
  2. povrća
  3. voća
  4. mlijeka i zamjenskih proizvoda
  5. mesa i zamjenskih proizvoda

Grafikoni zdrave hrane

Dijetetičar ili edukator za dijabetes mogu pomoći u razvoju plana prehrane koji odgovara Vama i Vašem načinu života.

Ovo su neke smjernice za zdravu prehranu:

  • Zdrava prehrana za osobu s dijabetesom, zdrava je prehrana i za cijelu obitelj.
  • Uživajte u redovitim obrocima: doručku, ručku i večeri. Obroke rasporedite u razmacima koji nisu dulji od 6 sati.
  • Jedite raznolike namirnice u svakom obroku uključujući zdrave masnoće, nemasno meso ili bjelančevine, cjelovite žitarice i mliječne proizvode s niskim udjelom masti.
  • Birajte namirnice bogate vlaknima kao što su voće i povrće, te koliko god je moguće namirnice s cjelovitim žitaricama kao što su tamni kruh, žitarice s mekinjama, tjestenina od cjelovitih žitarica i smeđa riža.
  • Istražite alternative mesu kao što su leća, grah ili tofu.
  • Birajte napitke bez kalorija kao što su nezaslađeni čaj, kava ili voda.
  • Odaberite zamjene za šećer.

Vizualizacija veličine porcije - sve je u Vašim rukama

Odabir namirnica i količina ovise o razini glukoze u krvi. Ako jedete više nego što trebate, razina glukoze u krvi će narasti. Da biste lakše kontrolirali dijabetes, morate paziti što i koliko jedete. Dobar osjećaj za kontrolu porcija vrlo je važna vještina. Na sreću, već imate potreban alat - svoje ruke.

Kanadsko udruženje za dijabetes savjetuje da upotrijebite ovaj vodič kroz porcije:

Određivanje veličine porcija hrane

Provjerite razinu glukoze u krvi prije i dva sata nakon obroka da biste saznali na koji način odabir hrane i veličina porcija utječu na glukozu u krvi.

Što je u prehrani zabranjeno

NEMOJTE:

  • preskakati obroke
  • jesti teška i masna jela
  • jesti zasićene masti kao što su maslac, kokosovo i palmino ulje
  • jesti slana jela
  • birati namirnice s visokim udjelom šećera kao što su kolači, torte, uštipci, zaslađene žitarice, med, džem, žele, sladoled ili bombon
  • birati napitke sa šećerom, kao što su gazirani sokovi ili voćni sokovi
  • dodavati šećer u jelo.

Zdravo kupovanje

Prije kupovine:

  • Planirajte svoje obroke za određeno razdoblje (npr. nekoliko dana ili tjedan) i uključite različite namirnice iz svih skupina.
  • Popis za kupovinu napravite prema planu obroka.

U trgovini:

  • Ponesite popis i držite ga se.
  • Nikada ne kupujte gladni jer to često dovodi do impulzivne kupovine manje zdravih namirnica.
  • Kupujte uz zidove (vanjske rubove) trgovine kao što je dio s voćem i povrćem. To je mjesto na kojem se nalazi „prava hrana”, umjesto one prerađene.
  • Izbjegavajte slatka gazirana pića, slatkiše i čipseve.
  • Provjeravajte deklaracije kako biste napravili zdraviji odabir.

Zdrav način uživanja u obroku izvan kuće

Ako imate dijabetes, to nije razlog da prestane uživati u izlascima u restorane s prijateljima ili obitelji. Čak i kada jedete u restoranu, možete kontrolirati što jedete.

Evo nekoliko savjeta za izlaske u restorane:

  1. Nemojte jesti kruh dok čekate. Umjesto toga, prezalogajite prije odlaska na večeru – hrskavo svježe povrće, svježe voće ili neslane orašaste plodove.
  2. Budite zeleni – odaberite salate umjesto švedskog stola.
  3. Pametno začinite salatu – umak za salatu naručite posebno tako da možete upotrijebiti količinu koju trebate i radije birajte umake s niskim udjelom masti ili one s octom umjesto kremastih.
  4. Zamijenite namirnice – zatražite namirnice pripremljene na pari, roštilju ili pečene umjesto pirjanih ili prženih iz jelovnika, te salatu i povrće pripremljeno na pari umjesto teških priloga kao što je pomfrit.
  5. Pazite na porcije. Zatražite porcije veličine predjela ili veliku porciju prepolovite i podijelite s ostalima ili ponesite ostatak kući.
  6. Birajte voće – ako je moguće za desert odaberite voće. Izbjegavajte teške deserte s puno šećera na kraju obroka.
  7. Opustite se i uživajte u jelu i druženju. Prestanite jesti kada se osjetite sitima.
  8. Jedite prije 20 h i ostavite si dovoljno vremena za šetnju s prijateljima poslije večere.

*Vodič za porcije – Kanadsko udruženje za dijabetes: www.diabetes.ca. Accessed April 4, 2016

CO/LFS/0416/0039